Pages

Feb 27, 2011

Criza în barou de Gib Mihăescu

"Trebuie să aibă cineva o logică specială ca a dumitale pentru ca să afirme că se pot sărbători insuccesele pe când acasă o șterg repede cei ce nu mai vor să-și vadă clienții după proces, se fofilează ușor, se ascund sub birouri și scot cartea ca să se dumirească unde au greșit..." Doi avocați într-un mic orășel de provincie sunt nevoiți să trăiască într-o concurență acerbă pentru că au puțini clienți și nu mai știu cum să și-i fure unul altuia. La rândul lor clienții știu să speculeze concurența asta și îi păcălesc pe amândoi să tot scadă onorariile spunându-i fiecăruia că celălalt cere mai puțin. Până când într-o zi, discutând colegial, amândoi au revelația că dacă ar lucra în asociație ar putea câștiga mai mult pentru că ei ar impune prețurile. Dar noua idee nici nu își face bine loc în capetele lor când suspiciunile își arată iar colții... Durata: 17 minute Distribuţie: Ştefan Ciubotăraşu, Toma Caragiu Regia artistică: Elena Negreanu Înregistrare din anul 1970

Jan 29, 2011

Zvăpăiata de Anton Pavlovici Cehov

"- Toți, dar absolut toți, o adoră pe gazda noastră pe care o consideră de asemenea foarte talentată. Cântărețul face cu ea canto, violoncelistul de acolo o asigură că nimeni nu-l acompaniază mai bine decât ea, cu mine face pictură.... - Și de fapt care ar fi adevăratul ei talent? - Să nu râdeți, talentul ei cel mai mare este de a se împrieteni cu celebrități." O fată cam aiurită se mărită cu un medic bun și modest într-un elan de generozitate fără să aibă nimic în comun cu el. Viața ei este dedicată artei sau mai degrabă oamenilor celebri de care se înconjoară cu tenacitate; ea se consideră o mare iubitoare de frumos și încearcă să își organizeze viața cât mai estetic. Pictează, cântă, dansează și acordă atenție mai mare invitaților zilnici decât propriului soț despre care însă nu uită să spună mereu cât de mult îl iubește. Femeia aceasta duce o viață total paralelă cu a soțului său, nu știe nimic despre el sau preocupările sale, nu o interesează ce gândește el, în schimb apelează cu egoism la afecțiunea lui oricând are nevoie de ceva. Abia când soțul ei este pe moarte va afla uimită că el era adevăratul geniu în timp ce artiștii cu care se înconjurase toată viața nu erau decât niște nulități ca și ea de altfel. Durata: 55 minute Distribuție: Mirela Gorea, Marcel Iureș, Dan Condurache, Rodica Sanda Țuțuianu, Petre Moraru, Valentin Teodosiu Înregistrare din Republica Moldova Durata: 53 minute

Jan 27, 2011

Romanțioșii de Edmond Rostand

"- Privește bine la casa aceea blestemată, acolo stă Pergamin, dușmanul meu. - Știu, o, tată. - Și tu? Aicea zilnic vii singură s-asculți ocări și alte vorbe ce spun acești inculți. Și cine știe oare de ce-ar mai fi în stare dacă-ar băga de seamă că fiica mea se plimbă pe-aicea fără teamă!" Doi tineri s-au îndrăgostit pentru că tații lor, vecini de moșie, se urau până la moarte. Dușmănia taților, interdicția de a-și vorbi, zidul înalt ridicat la granița moșiilor, toate acestea au dat aripi îndrăgostiților să se viseze noii Romeo și Julieta. Tocmai când plănuiau să fugă în lume, dintr-o greșeală află că tații lor de fapt nu se dușmăneau și toată ura lor prefăcută fusese un plan bine gândit pentru ca copiii lor să se îndrăgostească. Căsătoria lor din revoltă era, oroare, o căsătorie aranjată, adică exact ce urăște orice tânăr romanțios. Tinerii decid să nu își mai vorbească, nu pot fi convinși de nimic, iar bieții tați trebuie să inventeze de urgență un alt plan pentru a-și păcăli copiii să se căsătorească.
Durata: 60 minute Distribuţie: Virgil Ogăşanu, Mariana Buruiană, Mircea Constantinescu, Cornel Vulpe, Constantin Dinulescu, Nicolae Călugăriţa Regia artistică: Titel Constantinescu Inregistrare din anul 1990

Jan 25, 2011

Mihail de Panait Istrati

"- Știi bine că atunci când citești, trebuie să fii cel puțin mulțumit, cu alte cuvinte să ai cel puțin stricul necesar, ce dracu. Doar nu o să îmi spui că citești și când ți-e foame. - Ba da. - Ei, atunci chiar că nu mai pricep nimic. - Dar pentru dumneata ce e lectura? - O fericire. - Nu e destul, pentru mine e o hrană. Arta nu e gustată în același fel de toată lumea, sunt unii care se folosesc de ea ca de un lichior, le ușurează digestia." O poveste despre prietenia fără limite dintre doi tineri: unul din ei, Adrian, își caută încă un drum în viață, o vocație; celălalt, Mihail, este un vagabond ciudat care trăiește pe străzi dintr-o alegere lucidă, un om care a adunat în el toată tristețea și amărăciunea lumii dar și o blândețe ascunsă sub asprimea vorbei. Într-o zi Adrian îl descoperă pe unul din muncitorii unchiului său citind o carte în franceză; incredul, îl pisălogește pe bietul om să îi spună de ce citește, dacă chiar știe să citească în franceză și așa mai departe. Mihail este însă reticent la orice interogatorii indiscrete și se eschivează fără politețe. Adrian, cu temperamentul unui om tânăr și înflăcărat, simte că tocmai și-a găsit un model de viață în Mihail și este decis să îl urmărească peste tot ca să învețe de la el tot ce se poate afla de la un om care a trăit peste tot și a văzut toate ororile umanității dar nu s-a înrăit în consecință. Durata: 107 minute Distribuţie: Adrian Pintea, Florian Pittiş, Tatiana Iekel, Ştefan Sileanu, Virginia Mirea, Marcel Iureş, Ica Matache, Valentin Uritescu, Matei Alexandru, Monica Ghiuţă, Eugenia Bosînceanu, Mihai Mereuţă, Sergiu Demetriad Regia artistică: Cristian Munteanu Înregistrare din anul 1988

Jan 23, 2011

1001 de nopți - Călătoriile lui Sindbad marinarul (1968)

"- Dar unde te grăbești să pleci? 
- Mă duc la nefericitul nostru vecin. 
- De ce nefericit? Doar și el își iubește soața. 
- Da, dar soața lui a plecat dintre cei vii și el va trebui să fie îngropat cu ea împreună." 

Pe vremea când marinăria era nesigură și aducea aproape cu certitudine moartea, marinarii ce se întorceau să își povestească aventurile erau niște eroi. Aceasta este povestea celor șapte călătorii ale lui Sindbad, un aventurier ce nu suporta să lâncezească într-un loc, un om ce căuta să exploreze tot pământul pe vremea când toate hărțile erau pline de pete negre cu Terra incognita.
  Durata: 52 minute
Distributie: Fory Etterley, Mircea Constantinescu, George Demetru, Aurel Rogalschi, Ion Anastasiad, Lelia Columb, Dana Dumitrache, George Oprina, Petrică Popa, Paul Nadolschi, Ștefan Florescu, Mihai Stoenescu

Jan 21, 2011

Rivalii de Richard Brinsley Sheridan

"- Ce s-a întâmplat? Măcel, moarte de om, abator! El poate să dea detailuri. 
- Doamnă, despre măcel nu pot să-mi dau cu părerea, cât despre moarte de om, să vedem ce o să zică juriul."
 O comedie plină de spirit și ironie careia, din păcate, nici o traducere nu îi poate face dreptatea cuvenită. O comedie de limbaj ce o are în centru pe doamna Malaprop, un fel de cucoana Chirița engleză, o femeie foarte demnă care simte acut nevoia să folosească cuvinte despre al căror sens nu are habar, ba chiar să inventeze cuvinte ce seamănă acustic cu alte cuvinte; doamna Malaprop trebuie să se exprime pretențios și, dacă nu există cuvinte destul de complicate, le va inventa ea. Nepoata doamnei Malaprop este o tânără fată foarte romanțioasă, Lidia, care vrea neapărat să se mărite cu un tânăr sărac și să fugă cu el în lume. Din nefericire pentru ea, toți cei care o curtează sunt ori bogați, ori social respectabili pentru o căsătorie, așa că singurul om care o iubește este nevoit să se deghizeze în ofițer sărac pentru a avea o șansă la inima ei. De aici urmează o serie de încurcături și dueluri pentru că cei mai buni prieteni ai săi sunt pretendenți și ei la mâna Lidiei fără să aibă habar că și el suspina în taină după romantica fată. Richard Brinsley Sheridan - Rivalii
Durata: 152 minute Distribuție: Rodica Mandache, Șerban Cellea, Mihai Constantin, Răzvan Vasilescu, Irina Movilă, Șerban Ionescu, Dan Aștilean, Valentin Uritescu, Mihai Bisericanu, Anca Sigartău, Mitică Popescu, Regie: Cezarina Udrescu

Jan 13, 2011

Jane Eyre de Charlotte Bronte

"Văd că știi să cânți puțin, ca orice școlăriță engleză, poate ceva mai bine decât unele dintre ele dar nu suficient. Întoarce-te, te rog. Când am venit, Adele mi-a arătat câteva schițe pe care spune că le-ai făcut dumneata; nu știu dacă sunt făcute în întregime de dumneata, te-a ajutat desigur un profesor..."

 O fată tânără, educată, săracă și cam urâțică nu poate decât să se angajeze ca guvernantă undeva în Anglia secolului 19 pentru că nimeni nu s-ar gândi să se însoare cu ea. Cum Jane Eyre este și foarte tânără, deci fără experiență, nu găsește de lucru decât undeva la țară, la moșia unui lord ursuz. Lordul Rochester este un om morocănos și cam prea sincer, se poartă fără menajamente cu ea la început dar apoi, pe măsură ce o observă pe tăcute, masca ursuzeniei cade și lordul se îndrăgostește de fata cu visuri ciudate și profunzimi de gândire nebănuite. Amândoi sunt urâței la chip, amândoi sunt introvertiți, amândoi ascund o rană necicatrizată în suflet. O potrivire de caractere cum nu se putea mai nimerită doar că trecutul misterios al lordului Rochester scoate la lumină o poveste neterminată peste care Jane nu poate trece. Singura ei soluție este să fugă de omul pe care îl iubea cel mai mult pe pământ dar care, din cauza asta, o și rănise cel mai tare.
  Durata: 99 minute
Distribuție: Diana Lupescu, Victor Rebengiuc, Ion Pavlescu

Nov 29, 2010

Cum va place de William Shakespeare (1962)

"- Îndură-te, zâmbește-mi câteodată, și-am să trăiesc din slabul tău surâs.
- Ia spune-mi, pe feciorul ce adineauri vorbea cu mine, nu cumva îl cunoști?
- Așa și-așa, l-am tot văzut pe-aicea.
- A, să nu crezi că mi-a căzut cu tronc, întreb așa... E frumușel dar nu e rupt din soare. O altă fată, de l-ar fi cercetat așa ca mine, te pomenești că-l îndrăgea. Dar eu nici nu-l iubesc, nici nu-l urăsc, cu toate că ar merita mai mult ca să-l urăsc..."

Una din cele mai melancolice comedii ale lui Shakespeare, Cum vă place spune povestea a două prințese ce fug de la palat pentru că nu mai vor să trăiască într-o dictatură și se refugiază în pădure unde dau peste fostul rege exilat, petrecându-și timpul cu o ceată de haiduci veseli. Intriga politică este însă doar canavaua pe care se țese subiectul mult mai grav și mai complicat al cunoașterii de sine. Acolo, în codrii Ardenilor, și regele și prințesele și suita lor, tot jucându-se de-a păstorii și haiducii, tot schimbând măști, ajung să se cunoască mai bine pe ei înșiși, iar ceea ce afla cu ocazia asta nu este tocmai încântător.

Rosalinda, fata deghizată în păstor, poate cel mai inteligent personaj feminin din toată opera lui Shakespeare, se îndrăgostește fără putință de împotrivire de un curtean din suita regelui. Toată drama unui om inteligent confruntat cu iraționalul îndrăgostirii se dezlănțuie în cuvintele Rosalindei, discurs reluat de Shakespeare și în alte piese sau sonete, semn că îl obseda problema aceasta.

Căci adevărul, spune Shakespeare, este că iubirea trece foarte repede, oamenii se plictisesc, iar dacă ești cât de cât inteligent nu te poți lăsa amăgit de promisiunile ei iluzorii, nu poți spera în mod real la fericire când vezi bine mizeria morală în care ajung toate cuplurile căsătorite. Rosalinda știe toate astea totuși nu se poate împiedica să se îndrăgostească de Orlando și la final să se căsătorească cu el, plină de toate speranțele îndrăgostirii, naivă și conștientă în mod dureros de aceasta. Tinerii îndrăgostiți pleacă la final cu promisiunea fericirii eterne dar ce se întâmplă după aceea cu ei nu vom afla niciodată, a avut dreptate înțelepciunea amară sau nebunia iubirii?

Montarea aceasta este foarte importantă și din punct de vedere istoric pentru că reface un moment celebru al teatrului Bulandra din acei ani, un spectacol al unui regizor genial, Liviu Ciulei, care a schimbat cu o singură piesă modul cum se juca teatru în anii 60. Până la el se jucau piese cu decoruri greoaie, cu gesturi obsedate de realismul psihologic, tirania realului plana peste teatru. Apoi a venit piesa aceasta și a spart canonul realist, pe o scenă simplă, fără decoruri, niște oameni se jucau de-a păstorii îndrăgostiți și rosteau cuvintele poetice în lumina lunii, personaje stilizate și totuși vii și strălucitoare deveneau simboluri pentru ceva mai înalt decât ei. Noul val în teatru începuse.


Durata: 94 minute
Distribuție: Clody Bertola, Victor Rebengiuc, Ileana Predescu, Liviu Ciulei, George Mărutză, Dorin Dron, Petrică Gheorghiu, Adrian Georgescu, Mircea Başta, Ana Negreanu, Rodica Suciu, Dumitru Furdui, Petrică Vasilescu, Marius Pepino, Nicolae Gafton
Regie: Liviu Ciulei şi Elena Negreanu
Înregistrare din 1962

Nov 27, 2010

Veciniada de Ion Băieșu

"- Sunt foarte astenic: noaptea vorbesc singur în somn, vorbesc și ziua în tramvaiul 14, plus că uit îngrozitor. Uite, de pildă acum, nu mai știu, ce trebuia să spun? - Poți să taci, nu te obligă nimeni să vorbești." Viața în blocurile comuniste cu toți oamenii la grămadă, înghesuiți, spionându-se lipiți cu urechea de pereții subțiri, saturați de prezența celuilalt, acea viață insuportabil de comună adăuga un grad sporit de stress traiului în comunism. Dar toată această drama a viețuirii la comun poate fi transformată în comedie de un autor ca Ion Băieșu. Personajul principal al piesei este un om astenic, obsedat de curățenie, care începe să aibă idei paranoice cum că un anumit vecin se șterge pe preșul lui. Și, cum nervii săi sunt întinși deja la maxim și toate au o limită, el se decide să îl omoare pe vecinul murdar și nesimțit. În acest scop va aduna martori oculari, avocat și fotograf pentru a imortaliza crima sa legendară de care speră totuși să fie achitat. Un război al nervilor demn de o epopee grecească, o epopee pentru un preș prețios care trebuie apărat din principiu. Durata: 28 minute Distribuție: Marin Moraru, Gheorghe Dinică, George Trestianu, Dem Rădulescu, Arcadie Donos, Astra Dan Regie: Mihai Pascal

Nov 25, 2010

Aventurile unui bărbat extrem de serios de Teodor Mazilu

"Eu, deși sunt un om cu un orizont destul de larg, iubesc viața. Poate din același sentiment fac în fiecare dimineață exerciții de înviorare. Eu, cand iubesc, nu mă uit la bani. Nu vreau să spun că am atâția bani câtă sinceritate au femeile, nu. Îmi place să am lângă mine o persoană căreia să-i cer să închidă ușa, dar n-am avut noroc.... Nu știu de ce, dar femeile se plictisesc de mine relativ repede."

Teatrul lui Teodor Mazilu este atât de original și de creativ încât e greu de încadrat într-un gen oarecare dar, dacă trebuie să îi punem o etichetă, ar putea fi numit semi-absurd. Teodor Mazilu știe să găsească bucăți mici de absurd ascunse în țesătura vieții banale, le scoate la iveală ca pe niște pietricele de aur, în lumină, și abia atunci vedem și noi, spectatorii, cât de aiuritoare sunt expresiile cotidiene, modurile în care ne aranjăm viața, idealurile aprobate de societate. Trebuie să fii înzestrat cu un geniu special al limbii ca să descoperi comorile de comic absurd dezgropate de T. Mazilu din limbajul comun, atât de respectabil la prima vedere.

În piesa de față avem un funcționar serios, om cu funcție de răspundere și administrator de bloc, care vrea să se însoare cu o fată spontană ce i-ar putea aduce puțin haos în viața lui prea ordonată. O găsește pe Gabriela, o fată romanțioasă crescută de mătușa ei, fată idealistă dar și calculată, perfectă pentru ce vrea el. Dar Gabriela dorește o răpire romantică de acasă (deși mătușica ei e perfect de acord cu nunta) altfel nu se mărită.  Asta e chiar o problemă pentru domnul extrem de serios. Cum să răpească el o fată? Habar n-are cum se face și apoi rușinea, improvizația, haosul... Totuși altă cale nu există, răpirea trebuie încercată. De aici poate începe totul.

Durata: 68 minute
Distribuție: Octavian Cotescu, Rodica Mandache, Tamara Buciuceanu, George Constantin, Virgil Ogășanu
Regie: Cristian Munteanu Teodor Mazilu - Aventurile unui bărbat extrem de serios